Motoservis Kašpar

Lnářská 128,
396 01 Humpolec
Tel: 565 532 839
Tel: 565 532 838
Mobil: 608 327 525
e-mail:  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Humpolec najdete na dálnici D1 (Exit 90) přibližně v polovině mezi Prahou a Brnem.

Otvírací doba

Po-Pá: 9:00-12:00 13:00-17:00
So: 9:00-12:00

Follow Us

Alpské průsmyky

Cesta k Jadranu nebo zpět muže být rychlá jednotvárná a nezajímavá pokud pojedeme po dálnicích a nebo sice delší ,ale o to zajímavější pokud pojedeme Alpskými průsmyky.

Průsmyky v Rakousku

Naše cesta v Rakousku začala na přechodu v Dolním Dvořišti, odkud jedeme na Linz ,Wels a podél jezer Traunsee nebo Atersse, ve kterých je krásné koupání, a pokračuje po silnici 145, na které se seznámíme s prvními krásami rakouských Alp, k městu Gobming. Zde se můžeme rozhodnout, zda pojedeme přes nižší nebo vyšší průsmyk. Nižší, ale o to méně zatíženější je průsmyk Grossolktal (1790m.n.m). Když přijedeme na vrchol průsmyku jsou zde dvě jezera, která je možné po horší silnici objet a sledovat okolní vrcholy z několika úhlů. Z průsmyku je možné dále pokračovat chráněným územím kolem řeky Paalbach, z Murau přes Flattnitz do Kl.-Glodnitz, kde je podél silnice množství odpočívadel z možností sledovat nádhernou alpskou přírodu.

Pokud se rozhodneme pro vyšší průsmyk pokračujeme dále až do nechvalně známého města Kaprun, kde se vydáme po silnici 107 do průsmyku Hochtor. Ale pozor - benzinová pumpa je až na druhé straně průsmyku a to je 70km.

Při průjezdu průsmyku musíme počítat s tím, že je placený a záleží na denní době, jaká bude cena. V roce 2001 se pohybovala kolem 15 DM za motorku. Povrch příkře stoupající silnice je dokonalý a láká k rychlé jízdě. Potom se ale připravíme o krásné výhledy na třítisícové vrcholy, které můžeme sledovat z množství odpočívadel podél silnice. Po průjezdu krátkého tunelu na vrcholu průsmyku (2505 m.n.m), odbočuje cesta k horské chatě ve výšce 2800m.n.m od které je nádherný výhled na okolní vrcholy a u které se můžeme ochladit ve sněhu. Největším překvapením pro nás je, když na vrcholu vidíme skupinku cyklistů - stoupání je zde totiž až 18%.

Sjezd je již méně náročný, protože klesání je menší než na druhé straně.. Přespat je zde také možné, ale ceny odpovídají místu, a proto je lepší pokračovat dále. Průsmyku Hochtor se můžeme vyhnout a jet po silnici 108 po méně příkré silnici a projet se dlouhým placeným tunelem Felbertauern za 5 DM. Cesta se však nevyrovná kráse Hochtoru.

Přejezd do Itálie

Přejet do Itálie můžeme mnoha průsmyky, ale málokterý je tak pěkný jako průsmyk Staller Sattel (2052 m.n.m). Na něj se dostanete, pokud odbočíte ze silnice 108 ve městě Huben na Passo Stalle. Cesta není nijak příkrá a vede zajímavou krajinou plnou malých vodopádů a až neskutečně uhlazených luk s pasoucími se krávami. Když přijedete na vrchol čeká na vás první překvapení v podobě závory. Nahoru totiž vede jen stará vojenská silnice s minimem svoditel a proto je tu provoz řízen tak, že v celou se jede jen nahoru a v půl zase jen dolů. Zatáčky jsou zde skutečně příkré a propast pod vámi hluboká. Ale ten rozhled stojí za to! Zastavit je zde možné na odpočívadlech, ale pak pozor, aby jste to stihli do půl, jinak musíte počkat až pojede zase váš směr. Po průjezdu dolní bránou zastavujeme u jezera, kde je možné i přespat, stojí zde několik stanů. Je tu dovoleno i koupání, ale voda je neskutečně ledová.

Po průjezdu průsmyku je možné se vydat dále na jih Itálie, nebo jet jako my po silnici 48 a 52 přes Národní park Dolomity a průsmyk Col.san Agelo podél Dolomitů do Slovinska.

Průsmyky Julijských Alp

Z Itálie přejedeme do Slovinska průsmykem Sella Navea (1190 m.n.m.), který je minimálně používaný, s množstvím úzkých zatáček, podél jezera Lagodi Predil, ve kterém se krásně odráží okolní vrcholy, do slovinského města Predel. Podél řek Koritnica a Soča, která je velmi využívaná vodáky a na český autobus zde narazíte dost často, se můžeme vydat dále na jih a na cestě sledovat mnoho i volně přístupných vojenských pevností z 1. světové války. Přemýšlíme o tom, jak složitě se zde muselo bojovat. A nebo je možné využít další možnosti a vydat se přes průsmyk Vršič (1611m.n.m) po místy velmi špatně vydlážděné silnici a sledovat krajinu Triglavského národního parku. Uvidíte například okno nebo tvář ve skále. Samotný průsmyk byl strategický při bojích v 1. Světové válce a silnici přes něj vybudovali váleční zajatci, především Rusové. Mnoho jich přitom přišlo o život,což je vidět na množství křížků a hřbitovů podél cesty. Množství kempů je zde dostatečné a nocovat mimo kempy nelze (národní park). Zdržet se zde více dní je příjemné a každý si zde najde to své.

Pokud projedeme těmito průsmyky a dostatečně jsme se nabažili horami, již nám nic nebrání vydat se k teplému moři přes Postojnu a její jeskyně a hrad ve skále, a trochu se ohřát po zimě v horách. Toto jen jedna z možností přejezdu. I mnoho jiných a pěkných cest vede přes Alpy stačí sen sjet z hlavní silnice.

Radovan Jirků a Alena Kantorová